Online: 12 gości

Kujawsko-pomorskie, Kotlina Toruńska, Pojezierze Chełmińskie
Prolog wycieczki

Z Torunia do Zamku Bierzgłowskiego

Nie będąc pewny dalszej pogody, na pierwszy ogień wybrałem wycieczkę do Bierzgłowa i Zamku Bierzgłowskiego. Na trasie chciałem zobaczyć kilka miejsc i zabytków, które mnie interesowały, między innymi: Bydgoskie Przedmieście, wiatrak w Bierzgłowie, zamek w Zamku Bierzgłowskim oraz dawną wieś, a obecnie część Torunia- Barbarkę.

Ze Stawek ruszyliśmy w kierunku mostu na Wiśle. Można powiedzieć, że po miejscu dawnej przeprawy (1500-1880) jest to drugi, łatwo dostępny punkt widokowy na starówkę. Z mostu drogowego widoczny jest również most kolejowy z 1873 r. im. Ernesta Malinowskiego.

Panorama Torunia

Za mostem skręciliśmy w lewo i bulwarem dojechaliśmy do Parku Miejskiego, zwanego Parkiem Bydgoskim.

Park Miejski na Bydgoskim Przedmieściu

Przed parkiem skręciliśmy w prawo i przejechaliśmy przez Bydgoskie Przedmieście. Tak duże osiedle było pierwszym osiedlem zbudowanym poza murami miasta. Kryje ono sporo fantastycznej zabudowy, między innymi ryglowej.

Ryglowy dom na Bydgoskim Przedmieściu

Zanim dojechaliśmy do tablicy z końcem nazwy miasta, zatrzymaliśmy się przed kontrastującymi ze sobą dwoma budynkami. Po lewej skromny domek, a po prawej „nieco” bogatszy obiekt, którego nie trzeba przedstawiać.

...

Za Toruniem, w miejscowości Przysiek skręciliśmy w prawo i dalsza część trasy, aż do Łążyna biegła przez las. Minęliśmy miejscowości: Zarośle Cienkie i Doły Łążyńskie, po czym wyjeżdżając z lasu i Doliny Wisły, musieliśmy wspiąć się na piekielną górę. W Łążynie zatrzymaliśmy się przy kościele i kaplicy z XIX w.

Kaplica z XIX w. w Łążynie

Kolejnym miejscem zatrzymania było Bierzgłowo i w tym miejscu mieliśmy ok. połowy przejechanej trasy. W miejscowości tej zatrzymaliśmy się przy kościele z okresu XIII i XIV w. Odnowiony on został w II poł. XIX w., zrekonstruowano też szczyty. Na cmentarzu przykościelnym znajduje się również XVIII-wieczna, drewniana dzwonnica.

Kościół w Bierzgłowie

Po drugiej stronie ulicy stoi XIX-wieczny wiatrak „koźlak”, pod który podeszliśmy. Jego właścicielami była rodzina Waltrów, a ostatnim młynarzem obsługującym wiatrak do roku 1958 był Władysław Walter.

Wiatrak w Bierzgłowie

W drodze powrotnej do Torunia zatrzymaliśmy się w Zamku Bierzgłowskim pod gotyckim zamkiem, wzniesionym w latach 1270-1305.

Zamek w Zamku Bierzgłowskim

Zwiedziliśmy również kaplicę.

Kaplica zamkowa

Ostatnia część wycieczki prowadziła głównie przez las. Dłuższy odpoczynek nastąpił już w części Torunia- Barbarce. Tam obejrzeliśmy z zewnątrz ryglową kaplicę z XIX wieku wraz z cmentrazem.

Kaplica pw. św. Barbary w Barbarce

Barbarka, otoczona zielenią, to znakomite miejsce na spędzenie czasu w ciszy i spokoju, z dala od zgiełku miasta.

Przyroda Barbarki

ŻuławyWARTO ZOBACZYĆ

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Żuławy

Płaskie jak stół, ale godne polecenia Żuławy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2011-2024. Infopl. Warto zobaczyć
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.