Online: 3 gości
Warto zobaczyć | Kraków, Tatry i Beskidy | Tatry i drewniana architektura Małopolski, dzień 3 (Kalatówki-Kuźnice, Jaszczurówka-Chabówka-Rabka Zdrój)

Warto zobaczyćTATRY I DREWNIANA ARCHITEKTURA MAŁOPOLSKI, DZIEŃ 3 (KALATÓWKI-KUŹNICE, JASZCZURÓWKA-CHABÓWKA-RABKA ZDRÓJ)

2020-08-04
3 km
Małopolskie, Tatry Zachodnie, Bruzda Podtatrzańska, Tatry Reglowe, Pogórze orawsko-Jordanowskie, Gorce
Prolog wycieczki

Tatry i drewniana architektura Małopolski, dzień 3

To najbardziej zmieniana przez nas część, która miała chyba z 10 wersji i finalnie nie było wiadomo, jak i gdzie skończymy. Pierwotnie noclegi nad Morskim Okiem, w Dolinie Pięciu Stawów, czy w Dolinie Roztoki okazały się niewypałem (brak miejsc), więc postanowiliśmy pominąć ten fragment i zakończyć wycieczkę dzień wcześniej, w Palenicy Białczańskiej. Prognozy pogody wykluczyły jednak i tę opcję więc uzgodniliśmy, że zejdziemy do Kuźnic i tam zakończymy pobyt w Tarach. W zamian, w drodze powrotnej do Krakowa zwiedziliśmy trzy drewniane kościoły.

Kalatówki-Kuźnice

Tatr tu tyle, co kot napłakał, ale wciąż jesteśmy na szlaku. W nocy i rano deszcz oraz silne porywy wiatru. Jest niezbyt przyjemnie, ale decyzja zapadła już wczoraj- schodzimy. Po śniadaniu, o godzinie 10:00 zdajemy klucz i opuszczamy hotel, kierując się w stronę Kuźnic. Prowadzi nas brukowana aleja otoczona lasem. Niebieskim szlakiem docieramy do skrzyżowania przy Kalatówkach, a następnie do odejścia w kierunku Klasztoru Albertynów na Śpiącej Górze. Wychodzi słońce, więc ściągamy kurtki, zmieniamy kolor szlaku na żółty i podchodzimy na górę.

Drewniany klasztor na Kalatówkach został wybudowany w 1902 r. przez Brata Alberta i jego Braci. We wrześniu 1977 r. pustelnię zniszczył pożar. Odbudowę świątyni rozpoczęto 6 lat później i ukończono w r. 1984. Kaplica udostępniona jest do zwiedzania.

Po chwili przerwy tym samym szlakiem wracamy do odejścia i przechodzimy na drugą stronę, do XIX-wiecznego klasztoru Albertynek (Zgromadzenia Sióstr III Zakonu Regularnego św. Franciszka z Asyżu). Siostry zakonne klasztor zajęły w 1902 r. W pobliżu kaplicy zlokalizowana jest Chatka św. Brata Alberta. Została zbudowana w 1901 r. i przeznaczona na samotnię dla Brata Alberta. Dach pustelni najpierw został uszkodzony przez huragan stulecia w 1968 r., a następnie zniszczony przez pożar w r. 1975.

Po zwiedzeniu klasztorów schodzimy ze szlaku i z Kuźnic kierujemy się w stronę dworca PKP w Zakopanem. Stamtąd busem podjeżdżamy do Doliny Chochołowskiej i autem udajemy się w stronę Krakowa.

Dwa drewniane kościoły w Zakopanem miałem okazję zwiedzić 10 lat temu, więc skupiliśmy się na trzech innych świątyniach zlokalizowanych przy Zakopiance. Pierwsza z nich to kaplica na Jaszczurówce zbudowana w latach 1904-1907 wg projektu Stanisława Witkiewicza. Uwagę zwraca tu bogata dekoracja w drewnie i podcienie (soboty).

Drugim obiektem jest drewniany kościół pw. św. Krzyża w Chabówce na Obidowej zbudowany z drewna jodłowego w 1757 r. z sygnaturką z r. 1911. Kościół usytuowany jest przy głównej drodze Kraków-Zakopane, co psuje nieco efekt. Wewnątrz kościoła zauważamy nowe i stare polichromie, które zachowały się tylko we fragmentach. Świątynię zdobią między innymi: późnobarokowe ołtarze, XVIII-wieczne ławki i prospekt organowy.

Następny przystanek to Rabka-Zdrój i kościół-muzeum. Przy okazji przechodzimy obok ceglanego, neogotyckiego kościoła pw. św. Marii Magdaleny z 1908 r., zlokalizowanego w pobliżu drewnianego kościoła- Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju. Okazała świątynia pochodząca z początku XVII w. przykryta jest w całości gontem i otoczona dookoła murem, przy którym rośnie kilka pomników przyrody. Z cmentarza zachowała się też część nagrobków. Odbudowana wieża z barokowym hełmem z latarnią nie zawiera gwoździ, a jej stabilność zawdzięczamy mieczom i zastrzałom. Wnętrze nawy zdobione jest XVII i XVIII-wiecznym wyposażeniem, między innymi są to: ołtarze, ławki i prospekt organowy z działającymi organami.

Z Rabki-Zdroju wracamy na Zakopiankę i kierujemy się w stronę Krakowa. Tam też kończymy całą, kilkudniową wycieczkę, ale to jeszcze nie koniec. Następny dzień to odjazd z Krakowa do Malborka równo w południe, więc pozostaje trochę czasu na Kraków.

Klasztor Albertynów
Klasztor Albertynek
Pustelnia Brata Alberta
Potok Bystra
Neogotycki kościół w Rabce-Zdroju

ŻuławyWARTO ZOBACZYĆ

Warmia

Mała architektura sakralna na tle krajobrazu to jeden z elementów historycznej Warmii
Żuławy

Płaskie jak stół, ale godne polecenia Żuławy
Beskidy

Świetna alternatywa dla Tatr

2011-2024. Infopl. Warto zobaczyć
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie bez zgody autora zabronione.